دیگر اخبار
قضای الهی از مسیر اراده و اختیار بشر می‌گذرد

قضای الهی از مسیر اراده و اختیار بشر می‌گذرد

مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد

مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد

راز ماندگاری جریان کربلا و اربعین این است که حسین بن علی(ع) تمام دین را احیا کرد

راز ماندگاری جریان کربلا و اربعین این است که حسین بن علی(ع) تمام دین را احیا کرد

فتح فقط به وسیله شمشیر به دست نمی آید بلکه با قلم نیز می توان فاتح شد/ یک روحانی می تواند کاری کند که معادل با فتح خیبر باشد

فتح فقط به وسیله شمشیر به دست نمی آید بلکه با قلم نیز می توان فاتح شد/ یک روحانی می تواند کاری کند که معادل با فتح خیبر باشد

در مساله مهدویت وظیفه اصلی ما این است که جهانی فکر کنیم و جهانی عمل کنیم

در مساله مهدویت وظیفه اصلی ما این است که جهانی فکر کنیم و جهانی عمل کنیم

مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر، با حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد

مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر، با حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد

عیادت آیت الله العظمی جوادی آملی از آیت الله امینی

عیادت آیت الله العظمی جوادی آملی از آیت الله امینی

منظور از «دنیا»، هر چیزی است که انسان را از یاد خدا باز می دارد

منظور از «دنیا»، هر چیزی است که انسان را از یاد خدا باز می دارد

خون پاک شهدا و عنایت اهل بیت علیهم السلام، حامی نیروی انتظامی است/ نیروی انتظامی پیگیر گزارش های خود باشد

خون پاک شهدا و عنایت اهل بیت علیهم السلام، حامی نیروی انتظامی است/ نیروی انتظامی پیگیر گزارش های خود باشد

برگزاری مجلس سوگواری به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام)

برگزاری مجلس سوگواری به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام)

شناسه : 22321447
سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در تاسوعای حسینی:


پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ابتدای سخنانشان در تاسوعای حسینی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان حسین بن علی(علیهما السلام) به تبیین جریان قیام آن حضرت پرداختند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ابتدای سخنانشان در تاسوعای حسینی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان حسین بن علی(علیهما السلام) به تبیین جریان قیام آن حضرت پرداختند و بیان داشتند: جریان قیام سالار شهیدان حسین بن علی بن ابیطالب جریان جهانی بودن و جهانی شدن قرآن كریم است. ذات اقدس الهی در قرآن كریم یك سلسله دستورهای ملّی و محلّی دارد كه به مؤمنین خطاب می‌كند یك سلسله دستورهای منطقه‌ای دارد كه به مسلمان‌ها و كلیمی‌ها و یهودی‌ها و زرتشتی‌ها و مانند آن كه اهل كتاب‌اند خطاب می‌كند، یك سلسله دستورهای جهانی دارد، بین‌المللی دارد كه به انسان خطاب می‌كند ـ چه الهی باشد چه الحادی ـ این بخش‌های سه‌گانه قرآن كریم در آیاتی نظیر ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾ جلوه می‌كند در این‌گونه از آیات می‌فرماید اسلام دینی است جهانی، تمام مكتب‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

 ایشان در ادامه به جهانی بودن دین اسلام و اینكه دین برای اصلاح جامعه بشر آمده و تنها مخصوص مسلمان نیست پرداخته و اظهار داشتند: در چند جای قرآن از جهانی بودن اسلام سخن می‌گوید؛ یعنی دین نیامده تا شرق را یا غرب را یا خاورمیانه را اصلاح كند بلكه برای این آمده كه جهانی بودن اسلام را طرح می‌كند. در تفسیر این‌گونه از آیات وجود مبارك رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: مكتب اسلام، جهانی است و زیر پوشش هیچ مكتبی قرار نمی‌گیرد، بلكه مهیمن بر همه مكتب‌هاست، پس چه در قرآن، چه در روایات سخن از جهانی بودن و جهانی شدن اسلام است كه جریان ظهور حضرت حجّت(سلام الله علیه) هم مكمّل و مؤید این مطلب است، این اصل اول كه قرآن برای این نیامده كه عرب‌ها را یا عجم‌ها را یا شرقی‌ها را یا غربی‌ها را الهی كند، بلكه آمده تا جامعه بشر را الهی كند. 

ایشان ادامه دادند: اصل دوم آن است كه انبیا(علیهم السلام) كه آمدند آنها هم زمینهٴ جهانی شدن اسلام را فراهم كردند. یعنی اسلام باید جهانی بشود تمام مكتب‌های جهان زیر پوشش مكتب الهی است؛ زیرا جهان را خدا آفرید، قبل از این جهان و بعد از این جهان هم تحت قدرت و پوشش خدای سبحان است، پس یك خالق باید جهان را اداره كند، بنابراین قرآن نیامده كه یك گروه خاصی را هدایت كند و درباره گروه خاصی سخن بگوید، حرف جهانی دارد. در جای جای سنّت اسلامی، تاریخ نبوی این مسئله جهانی بودن دین و قرآن مطرح شد اما جریان عاشورا، آن واسطةالعِقد و نقطه حساس و محور و مدار عاشوراست كه حضرت برخاست تا این مطلب جهانی بودن اسلام را تثبیت كند، لذا گاهی آیاتی كه مربوط به انبیای گذشته است در ظهر عاشورا خواند آیاتی كه مربوط به وجود مبارك موسای كلیم است یا عیسای مسیح است یا ابراهیم خلیل است آن آیات را در ظهر عاشورا خواند استدلال كرد، با هم فكر كنید، علیه من قیام كردید برای چیست؟ این حرف انبیای قبلی را دارد می‌خواند. 

معظم‌له بیان داشتند: در جای جای نهضت كربلا قرائت قرآن از یك سو، جهانی بودن قرآن از سوی دیگر. وقتی خواست قیام بكند از مدینه خارج بشود این آیه را قرائت كرد كه ﴿فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً یتَرَقَبُ﴾ این آیه درباره موسای كلیم است. وجود مبارك موسای كلیم وقتی می‌خواست حركت كند از مصر به مدین برود ترسید، اما چون از مبدأ ترسید نه از منتها، ولیكن نمی‌دانست كه حوادث چه خواهد بود ولی خدا می‌داند كه حوادث چیست وجود مبارك حسین بن علی(سلام الله علیهما) هم كه عِدل قرآن است می‌داند چه حوادث رخ داده است خود حسین بن علی این آیه را خواند یعنی من حوادث مهمّی را در پیش دارم و در برابر همه این حوادث هم ذات اقدس الهی كمك من است، لذا فرمود: «لَوْ لَمْ یكُنْ مَلْجَأٌ وَ لَا مَأْوً لَمَا بَایعْتُ‏ یزِیدَ بْنَ مُعَاوِیة» اگر در تمام كُره زمین جایی برای من نباشد من دستِ تسلیم نمی‌دهم، بیعت نمی‌كنم چون مأمورم جهانی بودن قرآن را تبیین كند و عملاً پیاده كنم و پیاده كرد. 

هدف قیام سالار شهیدان 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سخنان خود در تاسوعای حسینی به بیان هدف قیام سالار شهیدان اشاره كرده و بیان داشتند: بخش اساسی هدف والای حسین بن علی این است كه جهان متوجه بشود كه آفریدگاری دارد و این دین، حریم شخصی اوست این مطلب برای همه ما ضروری است! دین، حریم شخصی ماست فكر نكنیم كه فلان شخص چرا بیراهه رفته؟ فلان شخص چرا راه كسی را بسته؟ فلان شخص چرا اختلاس كرده؟ فلان شخص چرا نجومی گرفته؟ دین، حریم شخصی ماست ماییم و دین ما، ماییم و ابدیت ما، ماییم و برزخ ما، ماییم و ساهره معاد ما، ماییم و بهشت ما، ماییم و كه مرز و حد نداریم ما با ابدیت كار داریم این بیان قرآن است كه تو مرگ را می‌میرانی نه بپوسی، نفرمود مرگ، انسان را می‌چشد فرمود انسان مرگ را می‌چشد خب هر ذائقی، مذوق را هضم می‌كند، دین جزء حریم شخصی ماست ما اگر یك كسی بد كرده اعتراض می‌كنیم، نهی از منكر می‌كنیم بالأخره یك راهی دارد اما معاذالله این‌طور نباشد كه یك جوانی خدای ناكرده ببیند كه یك كسی بیراهه رفته این نمازش را ترك كند، دینش را ترك كند. حواسمان باید جمع باشد دین، حریم شخصی ماست هیچ كسی با ما كار ندارد ما هم با هیچ كسی كار نداریم ما هستیم كه هستیم كه هستیم. ما مثل یك بوته شلغم نیستیم كه برویم در خاك بپوسیم این بدن ما می‌پوسد دوباره زنده می‌كنند اما مگر روح می‌پوسد؟

ایشان به ضرورت حفظ دین در اقشار مختلف جامعه اشاره كرده و تصریح كردند: حواسمان جمع باشد كه چیزی مزاحم دین ما نباشد و دینمان را با هیچ چیزی معامله نكنیم ما اگر می‌پوسیدیم، می‌توانستیم اما ما با مرگ از پوست به در می‌آییم همان‌طوری كه فرشته‌ها زنده‌اند، همان‌طوری كه ابدیت الهی زنده است. وجود مبارك سیدالشهداء فرمود اگر در مشرق و مغرب عالم بگویید جایی برای من نباشد من تسلیم نمی‌شوم. حسین بن علی نفرمود مخصوص من است فرمود همه شما این‌چنین هستید فرمود: «مثلی لا یبایع مثل یزید بن معاویه» نفرمود من بیعت نمی‌كنم فرمود هر كه حسینی فكر می‌كند با ظالم كنار نمی‌آید از همان اول جهانی حرف زد نفرمود من بیعت نمی‌كنم، اگر فرمود: «أنا لا ابایع» می‌گفتیم این مخصوص خود امام بود فرمود: «مثلی لا یبایع مثل یزید بن معاویه» هر كه حسینی فكر بكند الی یوم القیامه زیر بار ستم نمی‌رود، این می‌شود جهانی دیگر، اگر می‌بینید هند عاشورا دارد، شرق عاشورا دارد، غرب عاشورا دارد برای اینكه نفرمود این قیام من عربی است یا عجمی است یا هاشمی است یا علوی است اینها نیست. بعد فرمود هر كه از خاندان پاك، از دامن پاك به دنیا آمده مثل من فكر می‌كند فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَینَ اثْنَتَینِ بَینَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ، یأْبَی‏الله‏ُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِیةٌ وَ نُفُوسٌ أَبِیةٌ» فرمود این بیگانه مرا مخیر كرده كه زیر بار ستم را امضا بكنم خدا نمی‌پسندد، پیغمبر نمی‌پسندد، مؤمنان عالم نمی‌پسندند، زنان پاك نمی‌پسندند، مادران پاك نمی‌پسندند، همسران پاك نمی‌پسندند. حرف، حرف جهانی است سخن از عرب و عجم نیست فرمود زنان پاك، مادران پاكدام اجازه نمی‌دهند كسی زیر بار ظلم برود نفرمود ما خاندان هاشمی زیر بار ظلم نمی‌رویم حرف، حرف جهانی است.

هدف سالار شهیدان، هدف جهانی بود/ باید حسینی فكر كنیم 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فراز پایانی سخنان خود در تاسوعای حسینی با اشاره به بیان امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه و خطراتی كه دین را تهدید می‌كند، بیان داشتند: حالا چه خطری را وجود مبارك حسین بن علی احساس كرد كه این‌طور قیام كرد؟ چه خطری بود؟ چون هر چه داشت قربانی این مكتب كرد. خطر تنها این نبود كه كسی ستم بكند یا معصیت بكند تنها خطر این نبود شما این خطرهای متعدد را بررسی كنید قبل از جریان كربلا چه كردند؟ بعد از جریان كربلا چه كردند؟ تا روشن بشود كه اموی و مروانی مخالف صد درصد قرآن و دین بودند و بساط اصلی‌شان، بنای اصلی‌شان هَدْم دین بود. اما قبل از كربلا وجود مبارك حضرت امیرالمؤمنین در آن نامه‌ای كه برای مالك اشتر نوشت خطر را به او اعلام كرد فرمود مالك! تنها سخن از سقیفه و بستن دست من و بیعت اجباری نیست فرمود بعد از رحلت رسول گرامی(ص) اینها تمام تلاش و كوشش‌شان این بود كه دین را به اسارت بگیرند بعد من را اسیر كردند. این بیان شفاف و روشن علی بن ابیطالب است در آن عهدنامه معروفش كه برای مالك نوشته فرمود مالك! سخن از خلافت و امثال ذلك نیست قرآن را اسارت گرفتند، سنّت را اسارت گرفتند، مكتب را اسارت گرفتند الآن اگر شما می‌بینید در كلیسا و امثال كلیسا بعضی از پاپ‌ها حرف‌هایی می‌زنند كه قبلاً هم گفته بودند برای اینكه اینها دین را به اسارت گرفتند. همین یهودی‌ها گفتند كه یا دیگران درباره آنها گفتند كه این یك مُشت كاغذپاره بیش نیست الآن هم پاپ همان حرف را می‌زند این‌طور نیست كه آنها به وحی جدّاً معتقد بودند. پس معلوم می‌شود هدف سالار شهیدان، هدف جهانی بود ما هم تا اندازه‌ای كه می‌فهمیم و فكر می‌كنیم باید حسینی فكر كنیم.